Harmonie Concordia goed op koers

zondag 20 maart 2011 17:18

Op zondag 20 maart jl. gaf Harmonie Concordia een concert met als titel ‘wervelende natuur’. Ondanks het fraaie lenteweer was het Calypso Theater goed gevuld. Het publiek kon genieten van een keur van melodieën die verband hielden met de elementen aarde, water, vuur en lucht. De harmonie profileert zich onder dirigent Andries Faber inmiddels als een orkest voor lichte muziek en het programma was dan ook een directe afspiegeling van deze nieuwe “marsroute”.

Na enige momenten stilte voor de slachtoffers van de aardbeving en tsunami in Japan werd er geopend met de enige mars in het concert, de energieke Mountain March.mNa de vertolking van “Mandel” kon het orkest zich wijden aan de begeleiding van zangeres Debby Beemer die een fraaie vertolking gaf van “Wave” , de bekende bossa nova van Antonio Carlos Jobim. De afstemming tussen soliste en orkest klopte ook prima bij Burt Bacharach’s “Raindrops Keep Fallin’ On My Head”. Met de “Moldau” (Ma Vlast –een klassiek stuk van Bedrich Smetana) had men de golvende dynamiek goed te pakken. Een hommage aan de zon “Verso il Sole” wisselde al dat water af en de pauze werd ingeleid met “Four Contrasts for Wind”.

De slagwerkgroep opende het tweede deel. De groep timmert met veel nieuwe gezichten hard aan de weg om zich onder leiding van Martin van Werkhoven nog verder uit te breiden en de vier gekozen werken bleken een prima stukje reclame daarvoor. Al met al bleek na het optreden dat de groep de 'vuurdoop' in nieuwe samenstelling goed wist te doorstaan.

Na het swingende percussiegeweld van de slagwerkgroep kon het orkest met “Funky Winds” laten horen dat het in rap tempo een “ funky groove” aankan. De vrije drumsolo van Richard Sengers gaf het stuk een nog vettere dimensie. De muzikanten konden weer enigszins op adem komen met een romantisch “A Summer Place” voordat Debby Beemer met “Singing In The Rain” en “On the Sunny Side of the Street” het vroegere Broadway deed herleven. Het slotakkoord was voor de Braziliaanse samba “Fire & Ice”.

Voorzitter Barry Rigters bedankte Piet Boonman die na 44 jaar clubliefde stopt met het hoornblazen. Ook was er de bronzen verenigingsspeld voor Dorien Brokken die naast 12,5 jaar klarinetspel ook voor haar werk binnen het bestuur gewaardeerd wordt. Speaker George van den Berg reeg met vakkundig commentaar de concertonderdelen soepeltjes aaneen. Licht en geluid waren bij de crew van Tom van Ginkel in goede handen en aan de reacties van het publiek te horen had men een fijne middag gehad.

Kijk voor foto's in het media album.