Ruud van de Laar nieuwe dirigent Harmonie Concordia

zaterdag 10 oktober 2015 13:46

Sinds 22 september is de muzikale leiding van het orkest in handen van Ruud van de Laar (32) uit Renswoude. Onze leden kozen voor hem vanwege zijn gedreven en motiverende aanpak tijdens een proefrepetitie begin september. Ruud wist zijn enthousiasme over te brengen op het orkest en past bovendien bij de vereniging, zo luidde het oordeel van de leden.

Ruud is professioneel trompettist, trompetdocent en dirigent. Ook heeft hij een eigen bedrijf dat voorziet in het stemmen en onderhouden van pijporgels. In 2007 studeerde hij af aan het Amsterdamse Conservatorium als trompettist. Momenteel dirigeert hij, naast Concordia, een orkest in het Brabantse Stiphout en geeft hij les o.a. op de muziekschool in Amersfoort.

Zijn aanstelling bij Concordia ziet Ruud als een grote uitdaging en een mogelijkheid om verder te groeien als dirigent. In dat opzicht is het geen toeval dat hij nu voor ons orkest staat, want Concordia heeft een vergelijkbare doelstelling. Niet alleen op muzikaal gebied, maar ook qua grootte van het orkest is groeien de komende periode onze duidelijke opdracht.

Ruud noemt zichzelf een perfectionist die voor een duidelijke en directe aanpak kiest. Toch geeft hij het orkest de ruimte en vindt hij naast muzikaal presteren ook de sociale kant van de vereniging belangrijk. “Ik ben niet een typisch dirigent-type, ” zegt hij daarover. “Er moet serieus en hard gewerkt worden, maar wel in een prettige omgeving,” aldus Ruud. Onder dat motto is de muzikale samenwerking tussen de Renswoudenaar en onze vereniging eind september van start gegaan.

Bent u nieuwsgierig geworden naar de nieuwe dirigent en de mogelijkheden om bij Concordia muziek te maken, neemt u dan contact op met Marjo Boonman per e-mail info@harmonie-concordia.nl of telefonisch 0343 722028 of 06 34433344. Het orkest repeteert op dinsdagavond van 19.30 tot 21:45 uur in het Muziektheater van Tom van Ginkel aan de Rijnstraat in Wijk bij Duurstede. U bent van harte welkom om een keer vrijblijvend kennis te komen maken of zelfs mee te spelen. Er is voldoende plek voor zowel beginnende als gevorderde muzikanten.